Technologia

Stare lampy uliczne – jak dawniej oświetlano ulice?

Obecnie system oświetlenia drogowego jest bardzo zaawansowany w porównaniu do tego, który stosowano kiedyś. Dawniej korzystało się z wielu różnych rozwiązań i nie sposób opisać je wszystkie. W poniższym artykule opiszemy pokrótce niektóre z nich.

Lampy uliczne wyładowcze

Działanie lampy wyładowczej opiera się na tym, że jej światło zostaje wywołane wskutek wyładowania elektrycznego. Do wyładowania dochodzi w oparach rtęci lub argonu, neonu i sodu. Dla porównania – nie ma to miejscu w przypadku lampy żarowej lub LED, których konstrukcja jest zdecydowanie mniej zawodna.

Stare lampy uliczne rtęciowe

Wysokociśnieniowa  uliczna lampa rtęciowa to jeden z rodzajów lampy wyładowczej, która powszechnie była stosowana w oświetleniu ulicznym. Środowisko wyładowcze lampy stanowią opary rtęci, które znajdują się w szklanej bańce. W rtęciówkach dochodzi do wyładowania łukowego, które poza oświetleniem stosowane jest też w spawaniu elektrycznym.

Lampa rtęciowa niskoprężna, w której dochodzi do wyładowań elektrycznych w oparach rtęci, od wewnątrz pokryta jest proszkiem fluorescencyjnym, czyli luminoforem. Ma to na celu przekształcanie emitowanych promieni UV w promieniowanie świetlne, czyli te, które możemy zaobserwować w końcowym etapie. Najczęściej spotykanymi luminoforami są halofosforany wapnia lub gliniany i borany.
Z uwagi na wysoki poziom emitowanych oparów rtęciowych i niski wskaźnik oddawania barw (CRI), od roku 1935 odchodzi się od niegdyś popularnych rtęciówek, na rzecz lepszych odpowiedników.

Lampy uliczne sodowe

Lampy sodowe, których wyładowanie zachodzi w oparach sodu, mogą być nisko lub wysokoprężne. Opary sodu i pomocniczych gazów (aron i neon) umieszczone są we wnętrzu szklanego jarznika. Przy pomocy transformatorów o wysokim stopniu rozprężenia odbywa się zasilenie lamp niskoprężnych. Ich moc może zaczynać się od 18 i sięgać nawet 180W. Z uwagi na stosowaną mieszaninę gazów, temperatura barwowa nigdy nie jest wyższa niż 2000K. Wskazuje to na żółto-pomarańczowy odcień światła takiej latarni.